הפסיכולוגיה של המסחר

בנג'מין גרהאם, המשקיע האגדי, אמר שהבעיה המרכזית של המשקיע, ואפילו האויב הגדול שלו, היא המשקיע עצמו. אנחנו יכולים לדעת בדיוק מה קורה בשוק ולבנות אסטרטגיית מסחר טובה, אבל ברגע האמת הרגשות משתלטים עלינו, וגורמים לנו לפעול הפוך ממה שרצינו.

על השאלה "בהשוואה לנהגים אחרים בכביש, האם אתה טוב יותר, בממוצע, או גרוע יותר", 80% מן המשיבים מדרגים עצמם כטובים יותר. מחקרים הראו כי משקיעים בעלי ביטחון יתר (Overconfidence) נוטים לקחת יותר סיכונים. הם אופטימיים מדי לגבי החלטות שקיבלו, מתעלמים ממידע שלילי או ממעיטים בחשיבותו כי אינם מאמינים שמשהו רע עלול לקרות. לעומתם, משקיעים פסימיים נוטים להיות יותר אנליטיים. ברבר ואודין מצאו קורלציה שלילית בין ביטחון היתר ורווחים.

משקיע שהצליח וגרף רווחים בשלב מוקדם רואה בהם "הוכחה" שהוא גאון ושולט במסחר. שיפרין וסטטמן מציינים כי משקיעים נוטים למכור השקעות טובות מוקדם מדי ומחזיקים השקעות מפסידות זמן רב מדי. מכירה ברווח מחזקת את החלטת הקנייה שביצענו ומעניקה תחושת גאווה, כאשר מכירה בהפסד פירושה כמובן הודאה שהחלטת הקנייה הייתה גרועה.

נוהגים לומר כי הפחד (Fear) מזה, וחמדנות ותאוות הבצע (Greed) מזה, מניעים את השווקים.
ניוטון, הפיזיקאי הדגול, הפסיד הון בהשקעה בחברת הים הדרומי בגלל תאוות הבצע. בתחילה הוא השקיע סכום קטן, ומימש רווחים. לאחר מכן ניוטון ראה את חבריו מתעשרים עם הזינוק במניה: תוך חודשיים היא זינקה פי 7, מ- 130 ליש"ט ל- 950 ליש"ט. הוא נכנס פעם נוספת, אך נכווה קשות במפולת שהתרחשה בהמשך, וסיכם את חוויתו במשפט "אני יודע לחשב את תנועת הכוכבים, אבל לא את טירופם של בני האדם".


תאווה במסחר


פרופ' Lola Lopes גורסת כי הרגשות העיקריים אשר משפיעים על לקיחת הסיכון אינם תאווה ופחד, אלא תקווה ופחד.

גולש בפורום בתפוז תיאר את הקושי הפסיכולוגי:


פסיכולוגיה במסחר


הפסיכולוגיה במסחר היא אחד הדברים החשובים ביותר לסוחר. המכשול העיקרי הוא האגו של הסוחר שגורם לו לסטות מחוקי המסחר ומהתוכנית שהגדיר לעצמו. כאשר עסקה מתקרבת אל הסטופ שקבעו, לסוחרים יש נטייה להזיז אותו בכדי לא לאבד את העסקה. לו היו מממשים רווחים קודם, הלחץ הפסיכולוגי להישאר בעסקה בכל מחיר לא היה חזק כל כך.

מחשבות כמו: "איזה פראייר הייתי שיצאתי מהעסקה מוקדם מדי", "למה פחדתי למנף את העסקה", "לא שמרתי על ניהול סיכונים טוב, סיכנתי כמעט חצי מהכסף בעסקה אחת", מערפלות את השיקול העסקי הקר וגורמות לנו להרגיש לא מוצלחים ולכן מועדים לכישלון. אם נאפשר למחשבות לשלוט ולקבוע את החלטות המסחר הבאות שלנו - אז סביר להניח שאנחנו מתחילים שרשרת של הפסדים.

סוחר חייב להכיר את עצמו, לזהות מאיזה מקום הוא מקבל החלטות - האם מהרגש הסוער או מהרציונל השקול. אף אסטרטגיית מסחר או ניהול סיכונים לא יעזרו אם אין לצידם עבודה פסיכולוגית משמעותית.

קריאה נוספת

הרצאות יוטיוב על פסיכולוגיות מסחר
https://www.youtube.com/watch?v=ycbnlVVT8IY


פתיחת חשבון